Ridning
Lærere: Jeanette Holtegaard
Undervisningen i ridning
Vi rider dels på vores ridebane og benytter i stor udstrækning den flotte natur omkring Tolne til ture.
Undervisningen har pasning af hestene og ridning som omdrejningspunkt, og den teoretiske undervisning tager udgangspunkt i de daglige gøremål. Almindelige skolefag som dansk, matematik og naturfag integreres i undervisningen, så der kommer et samspil mellem disse skolefag og den øvrige undervisning.
Formål
At eleverne:
- Udvikler forståelse for hestens betydning for og i forhold til mennesket, samfundet og naturen.
- Lærer at omgås planter, dyr og miljø på en etisk forsvarlig måde.
- Lærer at forstå den historiske og kulturelle sammenhæng mellem fortid og nutid.
- Lærer at forholde sig til/indgå i den offentlige debat om natur og dyrevelfærd.
Mål
At eleven i faget møder en række overordnede faglige områder, der indfører eleven i spørgsmålet om hestens betydning for det enkelte menneske, for samfundet og naturen.
At eleven lærer om naturvidenskabelige, historiske og samfundsfaglige samt etiske sammenhænge, problemstillinger og metoder med udgangspunkt i konkrete erfaringer og oplevelser.
At eleven udvikler en række alment menneskelige kompetencer såsom: Ansvar, kammerat- og fællesskab, sociale relationer, praktisk håndelag, motorisk udvikling, kropssprog, empati, tilknytning, viden og erfaring.
Faglige områder
Dyrehold
1: Reproduktion
A: Hvad sker der inde i hesten (drægtighed).
B: Hvordan påvirker mennesket heste gennem selektiv avl, og hvilke egenskaber prøver man at forbedre? (gamle hesteracer/hestene i dag).
C: Er der nogen etiske aspekter forbundet med vores påvirkninger f.eks. i forhold til gensplejsning?
2: Fodring.
A: Hvad sker der inde i en hest (fordøjelsen)
B: Foderplan – hvad skal der være i foderet og hvor kommer det fra?
C: Hvad har ændret sig fra før i tiden og hvorfor? (Hø, ensilage, kraftfoder, vitaminer og mineraler).
3: Anvendelse.
A: Hvad bruger vi vores heste til? (Ridning, kørsel, fritid, rideskoler osv.)
B: Historisk anvendelse, arbejdsdyr, kød osv.
C: Er der nogle etiske overvejelser i forhold til, hvordan vi behandler vores heste/husdyr…er det et brugsdyr eller et familiemedlem.
D: Loven om hestehold.
4: Internet.
A: Brugen af internet (Hjemmesider, Google m.m.)
B: Etik og faldgruber.
C: Facebook og andre sociale sider.
5: Den islandske hest.
A: Islands historie, geografi og tilknytning til DK.
B: Hestens udvikling på Island.
C: Den islandske hest i DK.
Undervisningsforløb:
Opsadling.
Mål:
At eleverne opnår den praktiske viden og rutine, der skal til for at kunne sadle en hest op.
At få en forståelse/empati for hestens psyke og sind.
Indhold:
Opgaven præsenteres/vises i praksis af lærerne. Opgaven overtages gradvist af eleverne, efterhånden som der opnås en sikkerhed i udførelsen. Eleverne har efter nogen tid opnået en sikkerhed, der gør at opgaven løses selvstændigt.
Evaluering
Løbende mundtlig individuel evaluering.
Har eleven lært de praktiske opgaver?
Har eleven udviklet en ansvarsfølelse for dyrene?
Er evnen til samarbejde blevet udviklet?
Vores heste
Skolen har islandske heste, som har været på skolen i mange år. Mange elever får en yndlingshest, som de får et helt særligt forhold til.
Du kan ikke have din egen hest med på Tolne Efterskole.
TILBAGE TIL ALLE VÆRKSTEDER