Landbrug
Lærere: Gunnar Nørgaard og Henrik Andersen.
Intro
Efterskolens gård, Sdr. Storgård, ligger ca. 3 km fra skolen. Vi driver 25 tønder land med græs til dyrene og lidt forskellige markafgrøder. Vi har kaniner, grise, får med lam, duer, høns og islandske heste.
Til gården hører en maskinpark med to traktorer, en minilæsser og de nødvendige redskaber. Arbejdet på gården har pasning af dyrene som omdrejningspunkt, og den teoretiske undervisning tager udgangspunkt i de daglige gøremål. Almindelige skolefag som dansk, matematik og naturfag integreres i undervisningen, så der kommer et samspil mellem disse skolefag og den øvrige undervisning.
Hvis man har traktorkørekort, har man mulighed for at køre traktor på gården. Det er desuden muligt at tage traktorkørekort, mens man er elev på Tolne Efterskole.
Eleverne vil på værkstedet stifte bekendtskab med både ridning og landbrug.
Formål
At eleverne:
- Udvikler forståelse for landbrugets betydning for og forhold til mennesket, samfundet og naturen.
- Lærer at omgås planter, dyr og miljø på en etisk forsvarlig måde.
- Lærer at forstå den historiske og kulturelle sammenhæng mellem fortid og nutid.
- Lærer at forholde sig til/indgå i den offentlige debat om natur og landbrug.
Mål
At eleven i faget møder en række overordnede faglige områder, der indfører eleven i spørgsmålet om landbrugets betydning for det enkelte menneske, for samfundet og naturen. At eleven lærer om naturvidenskabelige, historiske og samfundsfaglige samt etiske sammenhænge, problemstillinger og metoder med udgangspunkt i konkrete erfaringer og oplevelser.
Faglige områder
Dyrehold:
1: Reproduktion
a: Hvad sker der inde i en ko (drægtighed)?
b: Hvordan påvirker mennesket køerne gennem selektiv avl, hvilke egenskaber prøver man at forbedre (gamle husdyrracer/dyrene i dag)?
c: Er der nogen etiske aspekter forbundet med vores påvirkninger, f.eks. ift. gensplejsning?
2: Fodring
a: Hvad sker der inde i en ko (fordøjelsen)?
b: Foderplan, hvad skal der være i foderet og hvor kommer det fra?
c: Hvad har ændret sig fra før i tiden og hvorfor (f.eks. majs og soya)?
3: Anvendelse
a: Hvad bruger vi vores husdyr til (mælk, kød osv.)?
b: Besøg i besætninger (svine eller malkebesætning) og på slagteri/mejeri.
c: Etiske overvejelser i forhold til, hvordan vi producerer vores fødevarer, både hos landmanden (dyrevelfærd) og på slagteri el. mejeri (hvad er det vi spiser? f.eks. økologi kontra konventionel mad).
4: Miljø
a: Hvordan påvirker dyreholdet miljøet (medicin, næringsstoffer osv.).
b: Hvilken betydning har landbrugsmetoderne for landskabet (historisk og nutidigt).
5: Jordbrug
1: Årets gang i marken.
a: Såning (teknik, afgrødevalg, gødskning, makromiljø, mikromiljø, fotosyntese).
b: Høst (teknik).
c: Jordbehandling (teknik, pløje, harve, tromle).
d: Hvad bruger man de forskellige afgrøder til?
6: Maskiner
a: Kørsel: sikkerhed, færdselsregler.
b: Vedligehold: vask, olieskift, smøring.
c: Anvendelse: fodring, udmugning, markarbejde.
d: Miljø: hvad gør vi med den gamle motorolie, er der emissionskrav til en traktor osv.
7: Bygninger
a. Vedligeholdelse (forskellige håndværk, f.eks. murer- /tømrer-/malerfagene berøres ved de forskellige opgaver.
b. Arkitektur: hvorfor ser vores stald (fra 1950) anderledes ud end en stald bygget i dag? Er der nye materialer, eller er der nye krav (i produktionen eller i lovgivningen).
Evaluering
Vi arbejder med løbende mundtlig evaluering (lærer-elev, elev-elev, elev-lærer). Eleverne fremlægger lært/læst stof for hinanden og lærerne (f.eks. en biblioteksbog, efter interesse eller en arbejdsproces (fodring).
Vores dyr
Skolens dyr har det godt, og du lærer, hvordan man passer dem. Du vil opleve og følge mange af dem helt fra fødslen og nogle af dem finder vej frem til middagsbordet.
TILBAGE TIL ALLE VÆRKSTEDER